Skip navigation

581

Gisteren bracht ik een bezoek aan de avondwinkel waar ik naar mijn idee zo’n beetje mijn halve jeugd heb gesleten.

  Het bezoek was per ongeluk. Ik fietste de straat in waar ik al jaren niet meer was geweest en eigenlijk voelde het als een bezoek aan een familielid dat je al langere tijd  niet meer bezocht hebt, iemand die van een eengezinswoning naar een bejaardentehuis is gegaan. En zo was het gisteren ook met de avondwinkel; alles was veranderd, op de vloer na was er misschien wel niets meer hetzelfde, en net zoals met familieleden die je langere tijd vergeet te bezoeken; niemand herkende me meer.

  Ik stamel nooit in winkels, voel me ook nooit zo vrij dat ik meteen zou vragen wat er in godsnaam is gebeurd, maar deze keer vond ik het gepast, vooral omdat ik vroeger het idee had dat de winkel mijn eigendom was, om een onduidelijke reden was deze avondwinkel een belangrijk punt geweest; een punt om af te spreken, een plek om nog snel een fles wijn te kopen, de plek waar de Engelse cake met het roze glazuur werd verkocht.

  ‘Zijn jullie van eigenaar veranderd?’ vroeg ik.

  ‘Al jaren geleden hoor,’ zei een schor pratende vrouw achter de balie.

  Je zou dan dingen kunnen gaan vertellen. Je zou zelfs dingen kunnen gaan vragen, desnoods in huilen uitbarsten, maar toen ik opkeek naar de koelvitrine waar nu bijzondere soorten Spaanse ham lagen en naar de toonbank waar dure koekjes stonden van een banketbakker uit de straat, had ik er opeens geen zin meer in.

  Ook de Engelse cake met het roze glazuur verkochten ze niet meer.

  Toen ik wegliep met een pakje sigaretten hoorde ik geroezemoes, ik draaide me nog voorzichtig om, keek naar de medewerkers achter de balie; ze waren onherkenbaar en ik zag niets meer.

3 Comments

  1. Avondwinkel naast Delcavi??

  2. of is het de zeilstraat?

  3. Het is die naast Delcavi ja.


Geef een reactie

