Skip navigation

als de olijfbomen luisterenSoms, als ik weemoedig word naar het eiland, bel ik ernaartoe.
‘Hoe gaat het met het zaaien?’ vraag ik.
‘Goed, ik heb heel veel vlamtomatenplanten gekocht,’ zei hij.
‘Vlamtomaten?’
‘Ja, met gele en groene strepen, weet je dat nog?’
Als ik in de vroege morgen over het veld keek, waren die tomaten de meest opvallende. Het leek alsof ze in de fik stonden. Ze waren prachtig.
‘En dit jaar hebben we heel erg veel courgette en melizanes. Hoe heet dat ook al weer in het Nederlands?’
‘Auberignes,’ zei ik.
‘Aubergines. En er zijn al appels en de druiven, maar die zijn nog klein, maar straks is alles groot. Ik verheug me op de koningsvijgen.’ Op de achtergrond hoorde ik de krekels.
‘En qua mest?’
‘Qua mest…tja, heel moeilijk dit jaar. Ik ben vijftien keer heen en weer naar de geitenberg gereden, maar er is gewoon niet zoveel dit jaar. Er zijn ook veel minder geiten dan vorig jaar.’
Als ik het eiland heel erg mis dan vraag ik onbenullige dingen die dan heel serieus opgevat worden.
‘En de restaurants, zijn die al open?’
‘Iedereen is open, ook Jimbo.’
‘Jim!’ schreeuwde ik. Jim was naam van een toeristen winkel aan de voet van de berg. De eigenaar heette Dimitris, dus in het Engels ‘Jim’ had hij besloten. Hij bleek verre familie te zijn, net zoals vrijwel iedereen op het eiland. Ik werd altijd vrolijk van Jim.
‘Die lieverd!’ riep hij. We moesten lachen, want Jim had een heel gek stemmetje.
Ik vroeg hem naar de koffie. Of hij nog goede koffiebonen heeft kunnen vinden.
‘Nee, ze hebben alleen drie jaar oude Lavazza, maar daar is al lucht bij gekomen. Dus ik moet afwachten wat ze brengen volgende maand. Ik hou me nu bezig met de olijfbomen. Ik zei tegen ze: “als jullie minder dan tweehonderd liter maken, dan zaag ik jullie allemaal om!” en ik denk dat ze luisteren dit jaar.’
‘Ik weet zeker dat ze luisteren,’ zei ik.

Zie ook mijn allereerste post op deze blog</p

17 Comments

  1. Ik snap je precies. Daarom ben ik er gewoon gebleven 😉

  2. @ Bambis,

    Maar waar jij zit is het volgens mij nog veel mooier, niet?

  3. Mooi stukje David!

    Bambis, waar woon jij dan?

  4. @ Veerle

    Tien jaar geleden had ik de keuzen: Portugal of Italië, maar aangezien er heel veel Belgen naar Portugal gaan, heb ik voor Italië gekozen.
    Waar in Italië hou ik heel graag voor mezelf.

  5. @ David: Dit klinkt als een geheime plek, een wonderlijke plek.
    @ Bambis: Wat is het toch met jullie Belgen? Wat is er mis met België zelf?

  6. @ Zebulon

    Wat er mis is met België? Wat is er niet mis zou je beter kunnen vragen.

  7. @ Zeb,

    Dat klopt. Het is ook een geheime plek.

    @ Manon,

    Jij woont toch in België?

  8. @ David,

    Dat weet ik niet. Waar ik het trotst op ben zijn de citroenbomen en de pruimen. (die ook erg lekker zijn)
    De hoogte maakt het verschil. Jij kan kiezen tussen +5 en +360, dat is een enorm verschil, daarom zijn de vijgen zo goed op ‘+360’ en minder op ‘+5’ (of is dit teveel informatie;))
    Ikzelf zit er tussen in.

    @ Manon,

    Wat een oerdomme vraag Manon! België is een niet bestaand land. Meer wil ik er niet over zeggen.

  9. @ Bambis,

    Die is inderdaad mogelijk nog mooier.
    Luister ook eens naar ‘Love and Theft’

  10. @ David

    Ik staak mijn reacties hier als meneer Bambis me zo blijft behandelen. Het zit me niet lekker, het is altijd hetzelfde liedje.
    En nee, ik ben geen Belg.

    @ Bambis

    Alsof elke Belg daar zo over denkt!

  11. @ Manon

    Soms ben ik een beetje knorrig. Vooral als het over België gaat.

  12. De tijd voor het oogsten van olijven is toch pas in augustus, september? 😉

  13. @ Manon & Bambis,

    Misschien moeten jullie elkaar eens ontmoeten. Bij Bambis thuis in Italie bijvoorbeeld?
    Ik kan e-mail adressen uitwisselen als jullie dat willen.

    @ Frank,

    Klopt, meestal september. Dit jaar zal een hele goede oogst worden.
    Als er mensen olijfolie willen kopen hoor ik het graag.

  14. Ik herinner een opmerking over het lanceren van een datingsite, is dat niet een heel goed idee, al was het maar voor Bambis en Manon?

  15. @ Zebulon,

    Geen enkele behoefte aan. Maar wel een leuk idee.

  16. Een datingsite om de leegte op te vullen in mijn leven.

  17. @ Zebulon,

    Wil je wat vertellen over die leegte?


Geef een reactie

