Navigatie overslaan

Illusies op de millimeter of het gevaar van de clown (3)

Het slot van deze en deze

De nacht die vooraf ging aan mijn date met clown Benno, sliep ik bijzonder slecht.
Ik droomde over een circus in de jaren vijftig. Ik zag een slangenmens en een lilliputter, een aantal clowns die stiekem bier dronken achter de woonwagens. Ze hadden allemaal hese stemmen, net als Bob Dylan die de hele tijd ‘Desolation Row’ zong.

Ik kan niet anders zeggen dan dat Benno er in zijn nette kleren precies zo uit zag als ik had gedacht: Een spijkerbroek, wit overhemd met drukknoopjes en een leren colbertje, (ik had ‘jasje’ willen schrijven, maar in dit geval was het echt een ‘colbert’) witte sneakers met klittenband, gouden kettingen om zijn nek. ‘Ik ben helemaal het mannetje,’ zei hij en stak zijn handen nonchalant in zijn broekzakken. Ik zag de gouden ringen aan zijn vingers.
‘Je ziet er goed uit,’ zei ik.
‘Potent,’ zei hij.
We namen de tram naar het centrum en onderweg bestudeerde ik de ringen aan zijn handen; er zat er een tussen met een grote robijn. ‘De ring van sinterklaas,’ zei hij en trappelde van opwinding met zijn voeten. Ik had iets kunnen zeggen in de trend van: ‘Ja jongen, nu gaat het allemaal beginnen.’ Maar ik zei niets.
De clown zei: ‘Dat lijkt wel een enorme lul!’ toen hij het monument op de Dam zag.
Vroeger liep ik wel eens door de stad met een vriend of vriendin en had dan de behoefte om te verdwijnen. Ik dacht dan aan mogelijkheden om een steeg in te duiken en hard weg te rennen, mijn fiets op te zoeken en het centrum uit te racen. Naast Benno was dat anders; ik wilde het voor geen goud missen.
We dronken bier op een terras en ik zag hoe onrustig hij om zich heen keek, met zijn handen een ritme tikte op de tafel. ‘Waar is het eigenlijk?’ vroeg hij.
‘Niet ver hier vandaan,’ zei ik en wees zomaar een richting op.
‘Ow, oké,’ mompelde hij en nam een flinke slok bier.
‘Heb je een voorkeur?’ vroeg ik.
Hij boog zich over het tafeltje en fluisterde in mijn oor: ‘Dikke billen, grote tieten.’

Toen hij zijn vijfde biertje achter de kiezen had, werd hij ongeduldig. ‘Breng me erheen!’ riep hij.
Onderweg at hij drie grillburgers bij de Febo in de Stoofsteeg. ‘De lekkerste die ik ooit gegeten heb, echt waar,’ zei hij en dronk nog een blikje bier. ‘Niet te dronken worden, anders…’ begon ik.
‘Anders wát! Anders wát?’ brulde hij.
‘Anders krijg je straks ruzie.’
Hij moest lachen, trok nog een kalfsvleeskroket en zei: ‘Ik ben net zo potent als Mohammed, dat verzeker ik je.’
Toen we langs de ramen liepen keek hij steeds naar de grond.
‘Is er iets niet goed,’ vroeg ik nog, maar hij schudde zijn hoofd en sjokte door de kleine steegjes waar hij tegen elk blikje dat hij tegenkwam, trapte.
Ik was de parasiet, Benno mijn gastheer.
Bij een seksshop liep hij naar binnen en voelde aan lingerie. Een paar minuten keek hij naar een aantal attributen in een vitrine: onder andere een Amsterdammertje van zwart rubber vond hij heel interessant.
‘Benno, je moet wel een keuze maken,’ zei ik toen we voor een tiental ramen stonden. Hij liep steeds van het eerste naar het laatste raam en keek naar de grond.
‘Ik kan wel iemand in elkaar slaan weet je dat?’ zei hij leunend tegen een muur. ‘Ik wil nog een biertje.’
‘Waar zijn de jongens eigenlijk?’ vroeg hij aan de verkoper in de souvenir winkel waar hij bier kocht. ‘Jongens? Die zijn er wel hoor, kijk hier maar eens om de hoek.’
Jongens, dat kan natuurlijk ook, dacht ik.
Toen we een schimmig pand inliepen waar toeristen de weg versperden zei hij: ‘Jezus ik ben geil als een otter.’
Hoe het precies gekomen was weet ik niet meer, maar wat vast stond was dat de clown opeens niet goed werd. Eerst kotste hij tegen een auto, later zat hij ineen gedoken op de Oudezijds- achterburgwal, met zijn hoofd tussen zijn handen. Met zijn laatste kracht sleepte hij zich een seksshop in waar hij op de toonbank ging hangen. Hij vroeg een paar keer: ‘Waar zijn de jongens nou?’ aan de verkoper die niet op of om keek en de krant las.
‘Vroeger sloeg ik wel eens iemand in elkaar weet je dat?’
Ik knikte. Als ik naar zijn grote handen keek kon ik me daar alles bij voorstellen.
‘Ik was zo agressief man, niet te geloven! Ik heb wel eens iemand zo geslagen dat ie niet meer kon kijken…Ik sloeg en sloeg en kon niet meer ophouden. En niemand die het snapt, dat is het ergste van alles.’
De verkoper sloeg rustig zijn pagina’s om en schonk zichzelf een glas cola in terwijl Benno mijn shawl vastgreep en wilde bewegingen met zijn vuist maakte. ‘Zo sloeg ik dan, als een bokser, als een echte bokser.’
Wanneer is de klus geklaard? vroeg ik me af. Wanneer heeft de parasiet genoeg gegeten?
‘Mijn mama is dood en mijn papa ook,’ zei hij. ‘En mijn zusje, die heeft jaren in een tent gewoond, omdat ze niet kon ademen. Niemand die het snapt, helemaal niemand in deze kloterige wereld,’ zei hij terwijl de verkoper begon te zuchten. ‘En jij, snap jij het?’ vroeg de clown aan de verkoper en maakte boksbewegingen in de lucht.
‘Je bent gewoon verdrietig, dat is het,’ zei de man kalm.
Ik bleef in de hoek staan, tussen een kunstvagina en een massagestaaf terwijl Benno de winkel uitliep, met zijn gebalde vuisten zijn ogen bedekkend.
‘Verdomme!’ riep hij en in een glimp zag ik zijn tranen, die ik misschien niet gezien mocht hebben.
Toen verdween hij in een steeg.
De volgende dag deed ik een bijzondere ontdekking op het plein; wielsporen en een grote cirkel in het zand, alsof er een ufo geland was en weer opgestegen. Verder niets of niemand.

21 Comments

  1. Mister Pefko, please!

  2. We wachten met spanning. (Ja wanneer niet eigenlijk)

  3. Delay. Helaas. Misschien kunnen jullie het in de tussentijd over de foto hebben of zelfs schrijven wat je denkt dat er gaat gebeuren in dit slot deel.

  4. Ik denk dat de clown zal overlijden nadat je hem volkomen uitgezogen hebt. 😉

  5. @ Zebulon

    Je denkt te slecht over onze schrijver. Ik denk dat de clown niet zal lijden. Geen moment.

  6. Geweldig slot!

  7. Kijk, dit is nou een ontroerend einde.
    Zoals Manon al zei: ‘Arme Benno’

  8. Inderdaad, erg mooi.

    @ Manon

    Je hebt je vergist denk ik 😉

  9. David,

    Ik blijf je feuilletons toch nog altijd het beste vinden. Vaak zie je dat het gewoon knip en plak werk is, bij jou niet, je gaat gewoon door, alsof je een roman schrijft. Die roman, daar verheug ik me nou op!

  10. Prachtig slot, mooier is niet denkbaar.
    Heb je nog wel telefonisch contact gehad met de clown of is hij zomaar uit je leven verdwenen?

    Ook ik kijk erg uit naar je roman

  11. Verstandige medewerker, die in de seksshop.

  12. @ Zeb, Manon, Bambis, Fodor en Erol,

    Dank!

    @ Veerle,

    Nee, geen enkel contact meer met Benno.

    @ Gerbrand,

    Zeker.

  13. Beste David Pefko,

    Ik lees deze blog al maanden met zeer veel genoegen.
    Ga zo door!

    Victor

  14. Ik denk dat ik er geen probleem mee zou hebben om de hele dag Desolation row in mijn hoofd te horen.

  15. @ Bambis,

    Het maakt dan wel uit welke versie.

  16. @ David

    Inderdaad. De welbekende, met al dat geklingel, is wat minder dan de live versies. Maar ben geen kenner.

  17. @ Bambis,

    De mooiste die ik ken is die op de bootleg vol 4 live cd. Het royal Albert Hall concert uit 1966.(dit is het befaamde concert waar hij voor Judas wordt uitgemaakt na Ballad of a thin man) Let vooral op de stemverheffing na de harmonica solo. Erg goed.

  18. @ David

    Heb de cd besteld.

  19. @ David,
    Vandaag de cd binnen gekregen. Hij is geweldig, heb de hele avond vol verbazing zitten luisteren. ‘Visions of Johanna’ is minstens zo mooi. Die stemverheffing is trouwens niets minder dan het veranderen van de microfoon. Voorover buigen bijvoorbeeld.
    En ik moet zeggen dat ‘Mr. Tambourine man’ de mooiste mond-harmonica solo bevat die ik ooit heb gehoord.
    Opvallend mooi, ben je erg dankbaar voor de tip!

  20. Hahaha erg gelachen om de clown!

  21. Pheeew.. wij weten nog steeds niet wat er met Beno is gebeurd! 😦
    Trouwens, mooi clowns plaatje hierboven.


One Trackback/Pingback

  1. By TIRADE.NU » Beste bloemenman, on 06 nov 2009 at 3:15 pm

    […] was begonnen aan een brief aan een clown met de naam Benno die mij dreigbrieven stuurt, en op dat moment rij jij de straat binnen om mijn rust te verstoren. […]

Plaats een reactie