Navigatie overslaan

1503908731_a3e62d165a

foto © Artur Eranosian

Gent, 30 juni 2009. 20:55
De vloeren in de woning zijn nog nat van het dweilen, kijk, bij de ficus zie je nog wat natte plekken. Herman zit op de witte bank en drinkt een koffie verkeerd. Tania kijkt naar een voetbalwedstrijd op televisie. Het geluid staat uit. In haar mondhoek hangt een sigaret. Bij Herman zit deze tussen zijn duim en wijsvinger. Op de achtergrond hoor je een drumsolo.

Herman: ‘Ik verlang naar de dood.’
Tania: ‘Wat zeg je schat?’
Herman, nu wat harder: ‘Ik zou willen dat de dood zijn intrede deed.’
Tania: ‘Ach schat.’
Herman: ‘Neen, echt.’
Herman trekt stevig aan zijn sigaret en roert in het longdrinkglas waar zijn koffie verkeerd in zit. Hij tuurt naar de stereotoren, achterin de kamer. Hij knijpt met zijn ogen en zegt dan vrij hard: ‘Wat een geweldige drum solo Tania.’
Omdat Tania niets zegt begint Herman aanstellerig te kuchen, maar het heeft geen effect.
Herman, diep naar Tania toe gekeerd: ‘Mijn grootmoeder riep tussen mijn zesde en eenentwintigste levensjaar aan de lopende band dat ze dood wilde. Ik heb haar toen aangeraden op de spoorbaan te gaan liggen, maar het geval wilde, dat er in in het gat waar wij woonden slechts een trein per jaar passeerde, zodoende was ze elk jaar te laat en kwam dan terneergeslagen de woning binnen met haar spaarcenten in een mosselpan. Dat mens was gierig als de hel! Ze gunde ons nog niet eens het licht in de ogen. Ze wilde die spaarcenten mee het graf in nemen. Op mijn eenentwintigste verjaardag stormde Jack de Bunselaar, die trouwens een van de eerste echte treinspotters in heel Vlaanderen was –en daar later nog een erkenning voor heeft ontvangen van de burgemeester, de woning binnen en riep: ‘Het is haar gelukt!’
Tania grijnst terwijl ze haar blik op de voetbalwedstrijd houdt. Op de achtergrond klinkt opeens geblaf.
Herman: ‘Eddie!’
Tania: ‘Eddie!’
Het hondje loopt kwispelend op Herman toe. Herman neemt het op schoot en zegt: ‘Als u doorgaat met blaffen dan steek ik u in de keuken, of op het balkon. Of ik draai u uw strot om.’ Hij aait het hondje over zijn rug en met zijn vrije hand zoekt hij zijn sigaretten en steekt er een op. ‘Tussen 1985 en 1991 heb ik verscheidene honden hun poten gebroken, ook ben ik over verschillende hondenrassen heengereden met mijn Honda Shadow.’ Hij pakt de voorpoten van het beest vast en kijkt het langdurig in de ogen en zegt dan: ‘Ik zeg altijd het volgende Eddie: “Moge de dag komen dat ik niet meer over honden heenrijd, moge die dag zo spoedig mogelijk komen!”’
Het hondje begint zachtjes te piepen
Tania: ‘Je moet wat rust zoeken schat.’
Herman: ‘Ja misschien.’

Dan word het stil in de woning in Gent. Op de achtergrond klinkt nog steeds de drumsolo. Er lijkt geen einde aan te komen.

Schrijf uw eigen dialoog in Brusselmans-stijl en win gigantische prijzen!

40 Comments

  1. Ben ik eens de eerste. Ik heb me slap gelachen, je neemt -als het moet- goed stijlen over!

  2. Fantastisch deze…Dat over die grootmoeder…hahaha.

  3. Dit is een goed staaltje werk meneer Pefko, ik verheug me nu al op al die andere dagen in Gent.

  4. En wat zou er na die eindeloze drumsolo gebeuren? Ik ben bang dat ik het wel weet, Brusselmans kennende.

  5. Dat lijkt me nogal duidelijk als ik ‘Mijn haar is lang’ mag geloven. haha.

  6. @ Victor

    Zullen we het netjes houden?

    @ David

    Prachtserie gaat dit worden!

  7. Ik moet bekennen dat ik nog nooit een letter van hem gelezen heb.
    Wel zie ik hem soms op BVN langskomen. In verschillende programma’s.
    Moet ik hem gaan lezen?

  8. Bambis, Nou niet alles is even goed, zeg de helft van zijn boeken, dus ruim 25 titels.

  9. Ik denk zoiets:

    Herman zet de hond op de vloer en zegt: “Als alle dagen zolang duren dan zou ik best durven beweren dat er eigenlijk geen zak aan is”

  10. @ Fodor,

    Best een leuk idee van je. U staat allen vrij om een nieuwe zin in Brusselmans-stijl te schrijven.

  11. Schrijf uw eigen dialoog in Brusselmans stijl:

    Een passend vervolg op de laatste zinnen uit ‘Zomaar een avond in Gent’
    Hou het kort en krachtig!

  12. Herman: ‘Ik heb jeuk aan m’n naad.’
    Tania: ‘Vervelend schat.’

  13. Tania: ‘zag je die goal mijn schat?’
    Herman kijkt met toegeknepen ogen naar het scherm en zegt: ‘Ik had moeten blijven voetballen.’

  14. Mooie inkijk in Brussemans leven. Voordat ik me ga wagen aan een dialoog wil ik graag weten wat de prijzen zijn.

  15. Pardon, Brusselmans bedoel ik.

  16. @ Victor en Eva,

    Bedankt voor jullie dialoog.

    @ Erol,

    Gigantische prijzen, meer wil ik niet zeggen, maar het is de moeite waard. Gigantisch zelfs!

    (Ja, op een Kermis zou ik niet misstaan)

  17. Opeens is het stil. De drumsolo is ten einde gekomen, maar abrupt en Herman staat op en loopt naar de stereo.
    Dan, fluiten opeens de kogels in het rond, waar die vandaan komen weet niemand, maar ze zijn er.
    Herman: ‘Ga liggen Tania, ga liggen! Het is oorlog.’
    Tania wurmt zich onder de witte bank en al snel volgt Herman. Nu liggen ze naast elkaar.
    Tania: ‘Je moet wat rust nemen schat, echt.’

  18. @ Erol,

    bedankt. Hij is ‘anders dan anders’

    @ Eddy(ie),

    Ik kom er net achter dat je ‘Eddie’ heet en niet ‘Eddy’ Ik zal je naam veranderen in de tekst.

  19. mijn poging:

    Herman loopt naar de keuken en vult de voederbak van Eddie. Eddie kwispelt en Herman gaat naast hem liggen terwijl hij eet. Hij legt zijn oor tegen de vloer. ‘Heeft u gedweild Tania de Metsenaere?’
    Tania: ‘Ja.’
    Herman:’Ik voel het, mijn oor is nat.’

  20. zo zal het gegaan zijn:

    Herman: ‘Ik kwam laatst in het cafe en daar zaten een heleboel fans. Veel jonge grietjes.’
    Tania zwijgt en kijkt naar het scherm.
    Herman: ‘En vier van de zeg negen grietjes wilden meteen met mij naar bed, dat zag ik aan hun gezichten. Of, nee, ik dacht het te zien.’
    Tania, zonder op of om te kijken: ‘Ja vind je het gek.’

  21. Wat ik me nu echt begin af te vragen is of Jack de Jack uit het verhaal is, de eerste treinspotter in de geschiedenis van het o zo mooie Vlaanderen?

  22. @ Vermilla & jack,

    Bedankt, zal Herman leuk vinden.

    @ Bambis,

    Geen idee, moet je aan Jack vragen.

  23. Ik wil eerst echt weten wat de prijzen zijn.

  24. @ Manon,

    Die zijn in een woord: gigantisch.

  25. (de drumsolo gaat dus maar door, dat even in het hoofd gehouden, er is een finale waarin de muren van de woning in Gent trillen, dan zegt Herman: ‘Ik ben de koning.’
    Tania zegt: ‘Wat zeg je Herman?’
    Herman: ‘Laat maar zitten, Tania de Metsenaere. U zou uw oren een vakkundig moeten laten reinigen.’

  26. Als de muziek dan toch tot een einde komt is de voetbalwedstrijd ook afgelopen. Tania tuurt voor zicht uit en kijkt dan naar Herman.
    Tania: ‘Herman?’
    Herman antwoord niet.
    Tania: ‘Schat?’
    Herman is in slaap gevallen, zijn sigaret nog tussen zijn vingers. Tania haalt hem er voorzichtig vandaan en dooft hem in de asbak.

  27. @ Daan & Manon,

    Bedankt, Herman’s redding is nabij.

  28. Herman: ‘Tania?’
    Tania: ‘Ja Herman?’
    Herman: ‘Is er iets?’
    Tania: ‘Nee schat, ik kijk voetbal, maar wat wilde je zeggen?’
    Herman: ‘Ach niets, iets over de Nobel-prijs die ik denk ik ga winnen dit jaar, niets bijzonders.’

  29. Als meneer Brusselmans hier niet vrolijk van wordt, dan eet ik mijn hoed op.

  30. Tania, na de minuten durende stilte: ‘Herman, zo spreek je Eddie niet toe!’
    Herman kijkt verschrikt op, droomt weg bij de solo die hijzelf niet meester is en zegt dan: ‘Sorry.’

  31. @ Steven & Gregor,

    Bedankt voor jullie bijdrage.

    @ Bambis,

    Wat voor een hoed is dat?

  32. @ David

    Een strohoed. Dat is enorm droog in de keel denk je niet?

    Waar blijven de dialogen? Ik denk dat niemand durft.

  33. Misschien op de valreep:

    Herman zet het geluid zachter. Hij vouwt zijn hand om zijn rechteroor. Hij zegt: ‘Tania, hoor jij dat?’
    Tania: ‘Wat Herman?’
    Herman:’Luister dan wijf!’
    Tania maakt hetzelfde gebaar.
    Tania: ‘Wat?’
    Herman begint zijn hoofd te schudden en te lachen (wat hij zelden of nooit doet) en zegt dan: ‘Zie je wel!’

  34. Zo ken ik hem, dat hij niet lacht.

  35. @ J.P.M,

    bedankt voor je bijdrage.

    @ Bambis,

    Zou je dan niet eens aan een dialoog werken? Veel mensen durven, geloof mij. Maar niet genoeg.
    U heeft tot maandag!

  36. Tania kijkt naar de voetbalwedstrijd en Herman naar haar. Hij blijft naar haar kijken terwijl hij het volume opdraait. De vloer trilt. Dan staat Tania op, pakt haar jas van de kapstok en verlaat het huis in Gent.
    Herman: ‘Godverdomse dagen op een godverdomse bol!’

  37. @ Em de Kort,

    bedankt voor je dialoog.

  38. Die van Em de Kort is mooi!

  39. De Grote Herman Brusselmans Dialoogwedstrijd is tot zijn eind gekomen.
    U kunt niet meer inzenden.
    Volgende week zal de winnaar bekend worden gemaakt. Zoals ik al eerder schreef: de prijs is gigantisch, dus weet waar je aan begonnen bent.
    Allemaal bedankt voor het inzenden, ik weet zeker dat het Herman goed heeft gedaan, op welke manier dan ook.

  40. Wat ik me echt heel erg afvraag is wanneer de uitslag ons bereikt. Of is het een besloten ding? Ik ben niet gemaild, dus zal wel niet gewonnen hebben 😦


One Trackback/Pingback

  1. By TIRADE.NU » Beste Herman Brusselmans, on 10 nov 2009 at 12:51 pm

    […] tegen u heeft gezegd: ‘Je moet rust nemen mijn schat’. Enkele maanden geleden schreef ik een stukje waarin ik mijn lezers de kans gaf een slotdialoog te schrijven. Vele pogingen werden er gedaan en […]

Plaats een reactie